En ambition om at lave et hyperlokalt tøjmærke.
Sådan lyder den kondenserede fortælling om LYNÆS. To gutter, der begge bor i Lynæs, elsker atmosfæren og ikke mindst menneskerne, der surfer, bader, fisker, sejler, griner og mødes året rundt – og i al slags vejr og på tværs af alder og andre ubetydelige skel.
De to gutter, der, som så mange andre her, elsker Lynæs, mødtes en dag tilfældigt, og faldt i snak.
Den ene Kristian var vild med navnet Lynæs. Det er eksotisk, stærkt og gammelt.
Den anden Christian er garvet tøjmand, og ikke mindst surfer, og har siden 1989 produceret og solgt surfermærket Klitmøller Rig Wear.
Hurtigt faldt en aftale på plads om at starte noget sammen, og meget hurtigt fik ‘Æ’ en central betydning.
Et ‘Æ’ (faktisk mest ‘æ’) ligner et knob, altså en knude på et tovværk, synes vi. Det ligner også en form for dansk yin-yan-tegn. Og så er det hamrende Æksotisk for stort set alle andre folkeslag end danskere.
En fræk kombination af to vokaler, der skaber et helt ny (gammel) lyd.
En ambition om mindre klimaaftryk
Verden har ikke brug for flere t-shirts.
Den sandhed kolliderede en smule med vores første planer om at starte et tøjmærke. For hvordan griber man det an, når tøjproduktion er noget af en mest forurenende og resursetunge brancher, der findes?
Hurtigt stod det klart, at LYNÆS denmark så vidt muligt skulle være en mindre belastning for naturen. Så det var den vej vi gik, og det er den vej vi går i dag.
Men hvad betyder det, og hvad betyder mindre klimaaftryk i dag?
For os er det en uendelig proces med at finde de bedste veje til at producere tøj med så lavt klimaaftryk som muligt. Det vil sige, at vi er optaget af flere central klima-spørgsmål:
- Hvordan produceres råmaterialerne til tøjet i forhold til klimabelastningen?
- Hvor langt skal vores færdige kollektioner rejse, før de når forbrugeren?
- Hvor længe kan vi forvente at forbrugeren bruger en t-shirt, sweatshirt, sømandstrøje, strikhue eller poncho til vinterbadning fra LYNÆS?
Vi besluttede, at økologisk bomuld var ‘new normal’ for os. Selvom økologisk bomuld ikke er svaret på alle klimaambitioner, er det dog et sted at starte.
Men stor hurtigt klart for os, at rejsen fra fabrik til forbruger, er en af de helt store energislugere for tøjbranchen. Og så selvfølgelig når en t-shirt eller sweater har meget kort ‘levetid’ hos forbrugeren.
Derfor producerer og sælger vi i dag t-shirts, sweatre og ponchoer i høj kvalitet, og i et design der lever i mange sæsoner. Vi har med andre ord satset på tøjbranchen fremfor modebranchen, der altid er på jagt efter en ny og banebrydende stil. Vi holder mere en klassisk, tjekket og holdbar stil.
Drømmen om sømandstrøjer og sømandssweatre syet og strikket i Danmark
Vi lagde godt nok ud mad at producere t-shirts, men det har hele tiden ligget i baghovedet, at vi skulle producere sømandstrøjer og sømandssweatre.
Men … som man måske kan regne ud, er Danmark ikke det tekstil-land som det var en gang. Tøjproduktionen i Danmark er i dag en brøkdel af hvad den var for 25-30 år siden, og Made in Denmark er for snart sagt alle danske mærker blevet til Made in China, Portugal, Latvia, Egypt eller Pakistan.
Hvad gør man så, hvis man insisterer på, at der må være nogen tilbage i Danmark, der har overlevet tøjgiganternes udenlandske profitjagt? Man går selv på jagt. På nettet.
Efter lang søgen fandt vi et lille strikkeri i Sunds lidt uden for Herning: Elkjær Strik
TV-avisen kom forbi LYNÆS
En dag i oktober 2021 var der LYNÆS denmark her, der og alle vegne på DR TV og DR Radio. Det lille verdensfirma var blevet en god casehistorie i fortællingen om danske brands, der forsøger at trække produktion hjem til Danmark af forskellige årsager.
Vores grunde er det lokaltproducerede og at det bare bliver dyrere og dyrere at få fragten varer hjem fra resten af verden. Desuden er produktion ikke særlig nem at håndtere på den anden side af jorden.
Se klippet nedenfor og hør om tankerne bag at producere i Danmark.