Hvis tøjbranchen virkelig vil være gøre noget for klimaet, skal den hidsige jagtprofit stoppe
Bæredygtighed er ‘the new normal’ for stort set alle tøjmærker. Nogle fokuserer på økologisk bomuld og kemikaliefri farvning, andre på nærhedsprincipper og andre igen planter dårlig-samvittigheds-træer og sponserer grønne alibi-events.
Men bæredygtighed som begreb er blevet et figenblad, der dækker over den exceptionelle negative indflydelse tøjproduktion og tøjfragt har på vores klode.
Så den hippe greenwashing er altsammen meget fint og politisk korrekt, men er der en ting, der virkelig ville batte i de grønne regnskaber er at stoppe den hidsige profitjagt i tøj- og ikke mindst modebranchen.
Hvis man som brand (virkelig) mener, at klimaet er vigtigt, er nemlig det gamle kontraintuitive udtryk Less is more endnu en gang korrekt.
Og denne gang helt konkret:
Der er bare det, at tøjbranchen er ‘gynger og karruseller’, og at mentaliteten er, at det er værre at få udsolgt end at brænde inde med varer. Derfor overproducerer mange – og smider ud og brænder tøj.
Den eneste egentlige måde at komme den problematik til livs er mindre produktioner tættere på forbrugerne. Altså ‘Made in Denmark’ eller ‘Made Nearby’.
En større nærhed skaber større produktions-fleksibilitet og leverings-dynamik for firmaer, der lever af at sælge tøj – men det skaber også potentielt mindre profit.
Den mindre profit kan man dog trække fra alle de midler og ressourcer, man bruger på at fragte og opbevare alt det tøj. man ikke sælger.
Og alt den fragt og produktion er kloden som bekendt rigtig glad for at gå glip af.
Den mest klimavenlige t-shirt du ejer, er den du har på, og den sømandssweater du higer efter, skal kun være på jordomrejse efter du har købt den – og ikke før.
(Debatindlæg bragt i Politiken)