Nyt klimabevidst tøjmærke fra LYNÆS

Der kom et nyt klimabevidst tøjmærke til salg på Lynx Open i sommeren 2019. Det er skabt af et lokalt makkerpar, der er fascineret af fortidens, nutidens og fremtidens Lynæs.

LYNÆS denmark. Så lige til er navnet på Nordsjællands nye tøjbrand for surfere, sejlere og andre, der sætter pris på livet ved hav og fjord.

Tøjmærket er startet af et makkerpar fra Lynæs, der selv har stor kærlighed til området.

“Her er fantastisk. Lige så smukt og fredfyldt Lynæs kan være, lige så råt og ubarmhjertigt er det, når efterårets storme piver eller når fjorden fryser til. Sådan var det da vikingerne trak deres skibe op på kysten, da Lynæs var områdets store fiskerleje, nu hvor kitesurferne vrimler på stranden og sikkert også om tusinde år, når vi er væk,” siger Christian Taasti, der en af skaberne af ‘brandet’. Han er selv garvet surfer, og har også grundlagt tøjmærket Klitmøller Rig Wear

LYNÆS denmark har fokus på økologi og klima

Produkterne er i økologisk bomuld, og det har været et bevidst valg fra starten at klimaaftryk skulle tænkes ind. Mindst lige så vigtigt for et mindre klimaaftryk er dog kvaliteten, der er prioriteret højt.

“Kvalitet er godt for klimaet. Vi producerer i økologisk bomuld og uld, men det vigtigste er, at kvaliteten er i top. De t-shirts vi sælger, er vævet så de holder i mange år. Også selv om man bruger og vasker dem ofte,” siger Kristian Westfall, der er anden halvdel af duoen.

I modsætning til Christian Taasti er han ikke garvet surfer, men han bruger også hav og fjord året rundt til vinterbadning og havkajak. Begge er fascineret af områdets autencitet.

“Lynæs er jo et super eksotisk sted med en naturlig havn i ly af næsset. På en gang er alt muligt her, og der er tryk på med surfere og turister om sommeren, samtidig med at tiden nogle gange føles som gået i stå, når man går alene på havnen i tusmørket,” siger Christian Taasti.

Nye produkter på vej

Duoen har fra start af fokuseret på kvalitets-t-shirts, men der er allerede flere klassiske produkter på vej.

“Vi lader os meget inspirere af det traditionelle fiskertøj, der kan holde til vind og vejr i 50 år. Og lur mig om ikke nogle af de helt klassiske fiskerjakker og -trøjer i økologisk uld hænger i butikkerne til efteråret,” slutter Kristian Westfall.

Mærket forhandles af ‘Knokleriet’ i Hundested og på lynæs.com.